به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی یاسوج، هفتادوهشتمین نشست شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی استان کهگیلویه و بویراحمد به ریاست استاندار و با حضور اعضای شورا در سالن جلسات اتاق بازرگانی یاسوج و با دستور کار “پیشنهادات بخش خصوصی و دولتی در زمینه ارائه فرصت های سرمایه گذاری در راستای توسعه استان” برگزار شد.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی یاسوج دراین نشست با بیان اینکه ورود سرمایه‌گذار بدون آورده و پیشتوانه مالی به استان ذوق‌زدگی ندارد، گفت: قبل از هر اقدامی باید اهلیت‌سنجی سرمایه‌گذاری که قرار است وارد استان شود، انجام تا مشخص شود منابعی برای سرمایه گذاری دارد یا صرفاً برای به دست آورد یک فرصت برای خودش وارد استان شده است.

عبدالله قبادی با بیان اینکه در برخی از مواقع ورود سرمایه‌گذار خارجی به استان باعث فرصت سوزی و از بین رفتن منابع می‌شود، بر لزوم اهلیت سنجی آنان به عنوان گامی کلیدی در واگذاری پروژه‌ها تاکید کرد.

وی در ادامه، معارضات را مهمترین سد برای اجرای  پروژه‌ها و سرمایه‌گذاری در استان دانست و اظهار کرد: معارضات باعث دلسرد شدن سرمایه‌گذاران می‌شود.

قبادی با با اشاره به اینکه باید شرایط لازم برای فعالیت سرمایه‌گذاران را فراهم کنیم، عنوان کرد: فرصت‌های سرمایه‌گذاری خود به خود به وجود نمی‌آیند؛ بلکه باید آنها را شناسایی و زمینه به فعل درآوردن آنها را مهیا کرد.

رئیس اتاق بازرگانی یاسوج گفت: قابلیت‌های سرمایه‌گذاری استان بسیار زیاد است، اما خیلی از فرصت‌های موجود، کمتر شناخته شده است.

قبادی تصریح کرد: باید به صورت یکپارچه تمهیدات لازم برای شناسایی فرصت‌های قابل اجرا صورت گیرد شود و برای اجرایی شدن آنها برنامه‌ریزی کرد.

وی از برگزاری همایش فرصت‌های سرمایه‌گذاری در استان با حضور سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی، توسط اتاق بازرگانی خبر داد و گفت: با این کار گامی موثر در زمینه شناخت فرصت‌های سرمایه‌گذاری و ورود سرمایه‌گذاران توانمند به استان برداشته خواهد شد.

در ادامه این نشست رئیس سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه‌وبویراحمد، انجام سرمایه‌گذاری غیر کارشناسی و بدون اولویت را از چالش‌های استان دانست و گفت: در خیلی از موارد بدون اهلیت‌سنجی، زمین و پروژه در اختیار سرمایه‌گذارانی قرار گرفته که نه تنها باعث توسعه در استان نمی‌شود که بار مالی برای استان نیز ایجاد می‌کنند.

سید علی معتمدی‌پور، شناسایی توان مالی سرمایه‌گذاران برای واگذاری پروژه‌ها را بسیار ضروری دانست و تصریح کرد: قبل از اجرای هر کاری، باید اولویت‌ها مشخص شوند تا منابع و فرصت‌ها از بین نرود. وی با اشاره به اینکه خیلثلی از طرح‌هایی که قرار است، فسخ قرارداد شود مربوط به ۲۰ سال پیش است اظهار کرد: بعضی از سرمایه‌گذاران خارجی توقع دارند علاوه بر زمین تسهیلات نیز به طور کامل در اختیار آنان قرار گیرد تا بتوانند پروژه را اجرایی کنند معتمدی‌پور ورود سرمایه‌گذارانی که توان مالی ندارند را بار مالی برای استان دانست و گفت: فسخ قراردادهای این سرمایه‌گذاران باید اجرا شود که بسیار هزینه‌بر و زمانبر است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان در ادامه از ۱۳فرصت سرمایه‌گذاری مطالعه شده در بخش کشاورزی استان خبر داد و گفت: اجرایی شدن این فرصت‌ها، زمینه اشتغال ۳۸۸۵ نفر را فراهم خواهد کرد.

وی با تاکید بر اینکه ورود سرمایه‌گذار خارجی بدون آورده و منابع مالی خوشحالی ندارد، گفت: اولویت باید با سرمایه‌گذاران داخلی باشد؛ چرا که در خیلی از مواقع شاهدیم سرمایه‌گذاران داخلی استان از توانمندی و کارایی بیشتری برخوردارند.

بعد از اینکه مدیران بخش صنعت و معدن، پارک علم و فناوری، شهرک‌های صنعتی ، آب منطقه‌ای استان، شهرداری و… نظرات‌شان را بیان کردند، معاون اقتصادی استانداری در جمع‌بندی پایانی نشست، برگزاری همایش سرمایه‌گذاری را فرصتی مغتنم دانست که امکانات زیادی را کنار هم قرار می‌دهد.

سید احسان عسکری با بیان اینکه بهترین زمان، برای برگزاری این همایش تیر ماه است، بیان کرد: باید جلسات کارشناسی این همایش به صورت هفتگی و جلسات مدیریتی دو هفته یک بار برگزار شود، اما اجرای کار نباید مشروط به حضور مدیران شود.

عسکری با بیان اینکه دستگاه‌های اجرایی باید مبتنی بر چهارچوب و زنجیره، برنامه دهند گفت: راه اندازی سایت برای همایش از کارهایی اولیه‌ای است که باید انجام شود.

عسکری با اشاره به فرصت‌های سرمایه‌گذاری و تاثیر آن بر توسعه استان، گفت: این استان در حوزه گیاهان دارویی، بخش شیلات و آبزی‌پروری، گردشگری، صنایع نفت و گاز و همچنین مشتقات میوه بلوط ظرفیت خوبی برای سرمایه گذاری دارد که باید این قابلیت ها به خوبی معرفی شود.

معاون اقتصادی استاندار کهگیلویه‌وبویراحمد بیان کرد: دبیرخانه این همایش تشکیل و از هم اکنون برای برگزاری همایش خروجی محور و در شان استان برنامه‌ریزی شود تا از این فرصت نهایت استفاده را ببریم.

وی بیان کرد: نداشتن مشوق‌های جذاب در این حوزه تاثیر بسزایی در عدم ورود سرمایه‌گذاران دارد که پیشنهاد می‌شود، دولتی مشوق‌های سرمایه گذاری خاص در استان تعریف نشود‌

وی با اشاره به فراگیر شدن مجوزهای بی‌نام برای تسهیل در حوزه سرمایه گذاری گفت: سازمان‌های صمت و جهاد کشاورزی و اداره کل گردشگری هر کدام یک طرح را به فرآیند ببرند تا مشکلات شناسایی و برای رفع آنها اقدام شود.

عسکری خاطرنشان کرد: صنایع بزرگ استان مانند کارخانجات سیمان در فصل گرم سال با مشکل کمبود برق و در ایام سرد سال با کمبود گاز مواجه هستند و از روی ناچاری واحدهای خود را تعطیل می کنند که باید شهرک تولید برق خورشیدی و انرژی تجدید پذیر در سطح استان ایجاد شود تا شاهد تعطیلی واحدهای بزرگ تولیدی و صنعتی استان نباشیم.