هفتاد و ششمین نشست شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی استان کهگیلویه و بویراحمد با حضور محمد مجید فولادگر، معاون هماهنگی و محیط کسب و کار وزرات صنعت، معدن و تجارت با حضور اعضای شورا در شهرستان گچساران برگزار شد.

محمد مجید فولادگر معاون هماهنگی و محیط کسب و کار وزارت صنعت، معدن و تجارت در این نشست اظهار کرد: کهگیلویه و بویراحمد به دلیل مشکلاتی که در حوزه زیرساخت‌ها و راه‌های ارتباطی دارد از نظر افراد خارج از استان جذابیت سرمایه‌گذاری به نسبت سایر استان‌ها مانند اصفهان قم سمنان و … را ندارد، لذا برای راه‌اندازی و به حرکت درآوردن چرخ‌های صنعت این استان باید قدم‌های بلندی برداشت.

فولادگر بیان داشت: پیشنهاد می‌کنم اندیشکده‌هایی اقتصادی در سطح استان ایجاد کنید، اندیشکده‌ها نهادهایی هستند بین دانشگاه و حوزه‌های علمی و بخش خصوصی سیستم‌های اجتماعی و مردمی که با حاکمیت برای رفع مشکلات نقش آفرینی می‌کنند؛ در این اندیشکده دلایلی که باعث تمایل به فعالیت اقتصادی و سرمایه‌گذاری در استان شود را برای سرمایه‌گذاران مطرح کنیم و ما نیز در وزارتخانه با مشوق ها در این زمینه همکاری خواهیم کرد.

معاون محیط کسب و کار وزارت صمت گفت: تفاهم‌نامه سه جانبه‌ای فی ما بین وزارت صمت ،وزارت اقتصاد و بانک مرکزی منعقد شده که توسط وزارت صمت پیگیری می‌شود و مقرر شد هر سال ۲۰۰۰ همت تسهیلات به حوزه صنعت پرداخت شود و  امسال تاکنون هزار همت تسهیلات پرداخت شده که میزان زیادی از این تسهیلات استمهالی هستند که این مبلغ وارد چرخه تولید نمی‌شود و پیرو همین تفاهم‌نامه قرار است خط ویژه‌ای برای سرمایه‌ در گردش باز کنیم که مبلغ ۲۰۰ همت از طریق وزارتخانه برای استان‌های کم برخوردارتر و برای سرمایه‌ در گردش تخصیص داده شود.

فولادگر بیان کرد: سازمان صمت استان واحدهایی که در اولویت هستند، رو به توسعه هستند و به تسهیلات دارند را رتبه‌بندی نموده و با توجه به ارزیابی که انجام می‌دهد به وزارتخانه معرفی تا بتوانیم تسهیلات مورد نیاز را به آنها پرداخت نماییم.

معاون هماهنگی وزارت صمت افزود: در وزارتخانه خط ویژه‌ای برای شرکت‌های دانش بنیان باز شده است و چندین نشست تحت عنوان صنعت دانش بنیان برگزار کرده‌ایم، در این بخش بسته های ویژه ای تعریف کرده‌ایم و کمک‌هایی نیز به آنها تعلق می گیرد؛ وی ادامه داد: در کشور حدود ۱۰ هزار واحد دانش بنیان داریم که کمتر از ۱۰۰ واحد موفق به پیشرفت و گسترش خود شدند و توانستند در بازار موفق باشند.

فولادگر بیان داشت: اتاق بازرگانی به همراه تیم اقتصادی استان نسبت به جذب سرمایه‌گذارهای خارجی برنامه‌ریزی داشته باشند، کشورهای اوراسیا و حاشیه خلیج فارس فرصت‌های مناسبی برای جذب سرمایه‌گذار خارجی هستند که با برنامه‌ریزی، مطالعه و رایزنی می‌توان قدم‌های مثبتی برداشت.

معاون محیط کسب و کار وزارت صمت به ظرفیت‌ها و جوانان تحصیل کرده‌ای که استان کهگیلویه و بویراحمد دارد اشاره کرد و افزود: باید در این استان دوره‌های آموزشی در حوزه تولید برگزار تا با اصول تولید و علم اقتصاد آشنا شوند و سازمان توسعه تجارت نیز ‌کمک هایی در این خصوص انجام می‌دهد که باعث می‌شود پایه‌های اولیه به صورت علمی پایه‌ریزی شود.

فولادگر تصریح کرد: در خصوص بحث تامین مالی، جلسه‌ای خاص در وزارتخانه با حضور معاونت اقتصادی استانداری، ریاست سازمان صمت و رئیس اتاق بازرگانی برگزار کنیم، از وزارت اقتصاد نیز دعوت می‌کنیم تا در این نشست حضور پیدا کنند تا به راه حل‌هایی در خصوص کمک ویژه برای تامین مالی صنعت استان دست پیدا کنیم تا سرمایه‌گذار با این شیوه‌ها به حضور در استان تشویق شود و تولید و فضای کسب و کار نیز رونق پیدا کند.

 

هزینه تولید در کهگیلویه و بویراحمد بالاست

عبدالله قبادی رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی یاسوج در این نشست با اشاره به اینکه مهمترین مشکل بخش تولید در استان موضوع نقدینگی است، افزود: در بحث تبصره ۱۸ در سال ۱۴۰۱ با وجود اینکه سهم استان ۲۲۰۰ میلیارد تومان بوده، تنها در حدود ۱۰۰ میلیارد تومان پرداختی داشته‌ایم و در سال ۱۴۰۲ نیز مبلغ ۲۵۰۰ میلیارد تومان سهم استان بوده که چیزی حدود ۱۰ درصد این مبلغ دریافت یا ابلاغ شده است.

رئیس اتاق بازرگانی یاسوج گفت: وضعیت جغرافیایی و همچنین عقب ماندگی تاریخی استان به لحاظ اقتصادی، موجب شده است که زیرساخت‌ها در کهگیلویه و بویراحمد بسیار  ضعیف باشد و تولید کنندگان استان به همین دلیل و عواملی همچون حمل و نقل و نیروی انسانی هزینه‌های بالاتری نسبت به سایر تولیدکنندگان متحمل شوند.

قبادی بیان داشت: بانک‌های کهگیلویه و بویراحمد به دلیل سپرده‌های کمی که در استان وجود دارد منابع محدودی برای پرداخت تسهیلات دارند که این مسئله نیاز به بازنگری و نگاه ویژه بانک مرکزی به بانک‌های استان دارد.

رئیس اتاق یاسوج تصریح کرد: در استان کهگیلویه و بویراحمد ۴۰۰ طرح نیمه تمام وجود دارد که در حدود ۶۰ هزار میلیارد تومان برای تکمیل این طرح‌ها مورد نیاز است تا استان از این وضعیت خارج شود و ایجاد اشتغال کنیم.

 

قوانین با نگاه بومی تبیین و اجرایی شوند
امیر تیمور موسویان مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان نیز در این نشست اظهار کرد: ۴۰درصد تولید ناخالص کشور در حوزه صنعت و معدن تجارت است که این عدد در کهگیلویه و بویراحمد زیر یک درصد است و باید بسترسازی‌های لازم برای ارتقای جایگاه استان انجام دهیم.

موسویان به برخی از مشکلات حوزه تولید در استان اشاره کرد و افزود: سرمایه‌گذاران و واحدهای صنعتی و تولیدی استان به ویژه در بحث معادن مشکلات فراوانی با منابع طبیعی محیط زیست و حتی انرژی اتمی دارند که این هم پوشانی بحث سرمایه‌گذاری را دچار مشکل کرده است.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان بیان کرد: در برخی از مناطق مهم استان که ظرفیت خوبی دارند، امکان صدور پروانه بهره‌برداری وجود ندارد که در صورت حل این مشکل می‌توان  در این مناطق هم فعالیت اقتصادی انجام داد و هم اشتغال ایجاد کرد.

امیرتیمور موسویان گفت: سند توسعه صنعتی، تجاری معدنی استان کهگیلویه و بویراحمد را از شهرستان بهمئی شروع کرده ایم و چشم اندازی ۴ ساله را نیز در همه موارد مد نظر قرار دادیم که تهدیدها و فرصت‌ها و آسیب‌هایی که وجود دارد را لحاظ و نقشه راهی برای سرمایه‌گذاران ترسیم کنیم تا با خاطری آسوده به فعالیت اقتصادی خود بپردازند.

وی ادامه داد برای دستیابی به این مهم باید بعضی از قوانین را با نگاه بومی تبیین و اجرایی نماییم تا موجب توسعه همه جانبه در کشور شود که این بومی‌سازی قوانین باعث می‌شود سرمایه‌گذار تمایل به سرمایه‌گذاری در استان هایی همچون کهگیلویه و بویراحمد داشته باشد.

 

مدت زمان بازپرداخت تسهیلات سرمایه در گردش بازنگری شود
احسان عسکری معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری کهگیلویه و بویراحمد اظهار داشت: برای سرمایه‌گذاری باید شرایط پایدار اقتصادی ایجاد کنیم برای مثال کارخانه سیمان مارگون که سرمایه‌گذار خارجی دارد گاز آن طبق قوانین قطع گاز واحدهای صنعتی در زمستان قطع شده در حالی که کارخانه های سیمان در سایر استان‌های همجوار و استان‌هایی همانند کرمان و زنجان قطع نشده و همچنان با گاز فعالیت می‌کنند، در حالی که خطوط اصلی لوله گاز کشور از استان ما و در همجواری کارخانه های تولیدی می‌گذرد و در چنین مواردی باید نگاه ویژه‌ای به استان وجود داشته باشد.

احسان عسکری گفت: هلدینگ‌های بزرگ کشوری همانند شستا، ایمیدرو و ایدرو باید به سمت استان‌هایی که از قافله توسعه صنعتی عقب افتاده اند حرکت کنند، وی ادادمه داد: با توجه به پتانسیل‌های استان این هلدینگ ها می‌توانند سرمایه‌گذاری‌های خوبی در استان داشته باشند و سپس با وارد شدن به بورس و از طریق سرمایه‌گذاری مردمی تامین مالی را انجام دهند.

معاون  اقتصادی استاندار کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: در بحث پرداخت تسهیلات سرمایه در گردش برای واحدهای تولیدی، در خصوص مدت زمان پرداخت با توجه به اینکه این تسهیلات باید وارد چرخه تولید شوند، حداقل ۲ تا ۳ سال نیاز به زمان وجود دارد تا تولیده کننده توانایی پرداخت تسهیلات را داشته باشد؛ لذا باید در خصوص مدت زمان بازپرداخت تسهیلات سرمایه در گردش بازنگری صورت پذیرد.

عسکری در ادامه جزییات بزرگ ‌ترین پروژه های سرمایه‌گذاری، اقتصادی و تسریع توسعه ای استان را تشریح کرد و افزود:چهار کارخانه بزرگ به بهره برداری رسید که مهمترین آن کارخانه پتروشیمی گچساران بوده و به زودی اتیلین وارد شبکه می شود و گردش مالی خوبی برای استان ایجاد خواهد کرد.

معاون اقتصادی با اشاره به اینکه کارخانه قند یاسوج به عنوان نماد صنعت استان سال ها تعطیل بود، افزود: این کارخانه در سفر دولت به بهره‌برداری رسید و در حال حاضر ۱۴۶ نفر در حال فعالیت هستند و به زودی ۷۰ نفر اضافه می شوند.

وی افتتاح پروژه موج های آبی در استان را از دیگر طرح های بزرگ در استان دانست وعنوان کرد: کارخانه صنایع تبدیلی شهدناب ۱۲سال تعطیل بود که فعال شد و در حال ورود به تولید برخی محصولات جدید است.

عسکری ادامه داد: فسفات چرام تنها معدن کشور است، یکسال و نیم در این معدن در حال کار هستیم در کنار آن کارخانه اسید فسفریک را احداث می‌کنیم.
معاون اقتصادی استانداری بیان کرد: کارخانه بیواتانول باشت سال ها تعطیل بود که در پذیره نویسی بورس عرضه و ۲ هزار میلیارد تومان تامین مالی شده است و ظرف دو سه ماه آینده احیاء می‌شود.

وی از احداث ۲ کارخانه زنجیره مرغ یک میلیون و ۶۰۰ هزار قطعه ای در بهمئی و گچساران به عنوان دیگر پروژه های اقتصادی در دست احداث یاد کرد که طی یکی دو سال آینده به بهره‌برداری می‌رسد.
عسکری عنوان کرد: پتروشیمی دیگری تحت عنوان پلی اتیلن در حال ساخت است که ۴۰ درصد پیشرفت دارد، همچنین روند ساخت پتروشیمی دهدشت سرعت گرفته و برنامه‌ریزی شده که ظرف دو سه سال آینده به بهره برداری برسد.

معاون اقتصادی از در دست احداث بودن پنج واحد خوراک آبزیان خبر داد و گفت تا پایان سال دو سه مورد از این واحدها به بهره برداری می رسید.
وی با اشاره به ساخت پروژه پل معلق، تله کابین و سورتمه ریلی گفت: فرآیند اداری پل معلق در حال انجام است و مهمترین مجتمع گردشگری کشور خواهد بود.

عسکری از در دست احداث بودن پروژه گاوداری پنج هزار راسی در استان خبر داد و گفت: قبل از دولت سیزدهم ۳۳ هکتار گلخانه در استان داشتیم اما طی ۲ سال اخیر در قالب پنج شهرک گلخانه ای ۱۳۷ هکتار در حال ساخت و تامین زیرساخت است.

معاون اقتصادی استانداری تصریح کرد: ۱۸هزار تن سردخانه قبل از دولت سیزدهم در استان ایجاد شده که در حال حاضر ۳۶ هزار تن در حال ساخت است که بخشی عمده به بهره برداری رسیده است.

وی گفت: فاز سوم کارخانه گیاهان دارویی زردبند و سینره تحت عنوان درماکلین در حال انجام است که ایام کرونا خدمات خوبی به مردم ارائه کرد.
عسکری ادامه داد: پتروشیمی اوره و آمونیاک چرام دیگر طرح حوزه اقتصادی است که روی میزان خوراک آن با وزارت نفت در حال رایزنی هستیم.
معاون اقتصادی استانداری بیان کرد: پتروپالایشگاه گچساران دیگر طرح حوزه اقتصادی است که در دوران ساخت برای پنج هزار نفر شغل ایحاد کرده است و دوران بهره برداری یک هزار و ۵۰۰ نفر شغل ایجاد می کند.

 

گزارش تصویری: