فرانسه هیاتی از مدیران تجاری خود را به ایران می‌فرستد؛ مدیران آلمانی و هلندی در حال گذراندن دوره‌هایی برای نحوه قرارداد بستن در تهران هستند و خودروسازان اروپایی برنامه‌هایی را برای سرمایه گذاری ردیف کرده اند.

به گزارش روابط عمومی اتاق یاسوج به نقل از ایسنا، خبرگزاری آمریکایی آسوشیتدپرس در گزارشی نوشت: جامعه تجاری اروپا با لغو شماری از تحریم‌ها علیه ایران، مملو از تدارک برای بازگشت به این کشور است که یک قدرت اقتصادی در خاورمیانه به شمار می‌رود. ایران نیز در مقابل برای تقویت رشد اقتصاد کشور که از سال‌ها تحریم بین المللی صدمه دیده است، از این علاقمندی استقبال می‌کند.

تهران تحت قراردادی با گروه ۱+۵، موافقت کرده فعالیت هسته ای خود را در قبال لغو شماری از تحریم‌ها و آزاد شدن ۴.۲ میلیارد دلار از دارایی بلوکه شده‌اش محدود کند. مهلت این توافق شش ماه است تا طی این مدت توافق نهایی حاصل شود.

بر اساس این گزارش، دکتر روحانی، رییس جمهور و جواد ظریف، وزیر خارجه ایران روز چهارشنبه برای شرکت در نشست سالانه مجمع جهانی اقتصاد به داووس سوییس سفر کردند. انتظار می‌رود مقامات ایرانی در این نشست که مدیران دنیای تجارت در آن حضور دارند، درباره فرصت‌های تجاری گفت و گو داشته باشند.

پس از آن احتمالا با سفر مدیران گروه لابی تجاری فرانسه که نماینده حدود ۱۰۰ شرکت است، دیدارهای بیشتری در تهران صورت خواهد گرفت.

شرکت‌های رقیب همه به یک نحو عمل می‌کنند از این رو شرکت‌ها از بخش نفت و گاز، خودروسازان و سایر تولیدکنندگان مایلند به سرعت عمل کنند تا فرصت پیش آمده از برداشته شدن دیوارهای تحریم را از دست ندهند.

برای این شرکت‌ها راه یافتن به ایران فرصتی است که قابل چشم پوشی نیست زیرا ایران جمعیت تحصیلکرده ای بالغ بر ۷۵ میلیون نفر و همچنینی یکی از بزرگ‌ترین ذخایر نفت و گاز جهان را دارد که به دلیل تحمیل چند دهه تحریم بیشتر آنها همچنان بهره برداری نشده اند.

کشورهای اروپایی به طور تاریخی نسبت به آمریکا روابط تجاری قوی با ایران داشته اند. در حالیکه آمریکا به مدت طولانی ایران را تحت تحریم‌های شدید قرار داده است، تحریم‌های اروپایی به شکل محدود در سال ۲۰۰۷ آغاز شد.

با این همه شماری از این تحریم‌ها برای صادرات محصولات پتروشیمی، حمل و نقل و بیمه و تجارت فلزات ارزشمند از هفته جاری معلق شدند.

پتانسیل رشد با نگاهی به میزان کاهش تجارت به خوبی به چشم می‌خورد. واردات اتحادیه اروپا از ایران از ۲۲.۴ میلیارد دلار در سال ۲۰۱۱ به ۷.۶ میلیارد دلار در سال ۲۰۱۲ و ۵۳۵ میلیون دلار در نیمه اول سال ۲۰۱۳ رسید. صادرات از این بلوک به ایران نیز از حدود ۱۴.۹ میلیارد دلار به ۱۰ میلیارد دلار در سال ۲۰۱۲ رسید.

از جمله نخستین نشانه‌های آمادگی شرکت‌های اروپایی برای بازگشت به ایران، افزایش تقاضا برای پرواز بوده است. شرکت هواپیمایی اتریش هفته گذشته اعلام کرد پنج پرواز هفتگی به تهران را از سرمی‌گیرد و لوفتهانزا، شرکت مادر این ایرلاین نیز اعلام کرد در حال بررسی افزودن صندلی‌های بیشتری به پروازهای روزانه اش است. ترکیش ایرلاینز که به شش مقصد در ایران پرواز دارد، به دنبال دریافت اجازه برای افزایش پروازهایش است.

ولکر تری‌یر، رییس روابط تجاری در انجمن اتاق‌های بازرگانی آلمان می‌گوید: این خوش بینی غالب است که با بهبود روابط سیاسی، روابط تجاری نیز بهبود پیدا خواهد کرد.

آسوشیتدپرس در ادامه این گزارش نوشت: برای شرکت‌های خارجی بزرگ‌ترین فرصت در ایران بدون شک بخش نفت و گاز این کشور است که از زمان تشدید تحریم‌ها در وضع ضعیفی بسر می‌برد.

با این همه هاوارد راجرز، مدیر برنامه “نچرال گاز ریسرچ” در موسسه مطالعات انرژی آکسفورد اظهار کرد که قوانین تجاری ایران نیز باید مدرن شوند. موانع دیگر شامل تحریم‌های موسسات مالی است که همچنان به قوت خود باقی مانده و مبادلات مالی را دشوار کرده است.

فرصت بزرگ دیگر بازار خودروی ایران است که پیش از تشدید تحریم‌ها نیز برای خودروسازان اروپایی مهم بود. شرکت‌هایی مانند پژو سیتروئن و رنو از تجدید فعالیت‌شان در ایران سود خواهند برد.

پژو تا سال ۲۰۱۱ حدود ۴۵۵ هزار دستگاه خودرو در ایران فروخته بود که این کشور را دومین بازار بزرگ پس از فرانسه کرده بود. پی‌یر اولیویه سالمون، سخنگوی پژو اظهار کرده که این شرکت با علاقه وضعیت را دنبال می‌کند.