کارشناسان اقتصادی و مدیران کهگیلویه وبویراحمد ترسیم افق صادراتی ، افزایش سرمایه گذاری ، بهبود کیفیت کالا ، شهامت تغییر ، بسته بندی و همچنین گسترش روابط منطقه ای در سطح کشورهای حوزه خلیج فارس را از مهمترین راهبردهای توسعه صادرات غیرنفتی این استان می دانند .
صادرات در استان کهگیلویه و بویراحمد که روزی بیشتر در زمینه تولیدات دامی و پروتئینی بود در سالهای اخیر و در پی کاهش شدید تولید دام به شکل سنتی و عدم جایگزینی مناسب آن با شیوه های نوین دامداری در آغاز راه صنعتی شدن استان بیشتر رنگ و لعاب صنعتی به خود گرفته است .
رییس سازمان صنایع و معادن کهگیلویه و بویراحمد در رابطه با میزان صادرات غیر نفتی استان گفت: ۹۵ درصد از صادرات غیر نفتی مستقیم این استان در سال گذشته را بخش صنعت و معدن به خوداختصاص داد.
محمد حسین حیدرپور در گفت و گو با ایرنا افزود: ارزش دلاری صادرات محصولات صنعتی و معدنی این استان در سال گذشته نسبت به مدت مشابه سال قبل از آن افزون بر ۱۸۶ درصد رشد داشته است.
وی بیان کرد: ارزش دلاری صادرات محصولات صنعتی و معدنی این استان در سال ۸۷ چهار میلیون و ۴۲۰ هزار و ۱۱۰ دلار بود که این میزان با همت واحدهای دارای توان رقابتی در سال ۸۸ به ۱۲ میلیون و ۶۴۰ هزار و ۹۸۶ دلار رسیده است.
حیدرپور این محصولات را شامل انواع نوشابه و آبمیوه، پودر و عصاره شیرین بیان، انواع موکت و سیمان خاکستری بیان کرد و افزود: این محصولات به بازارهای صادراتی استان شامل کشورهای آلمان، فرانسه، کشورهای عربی حوزه خلیج فارس و کشورهای تازه استقلال یافته حوزه دریای خزر ارسال می شود.
حیدرپور، با اشاره به نزدیکی استان به بنادر جنوبی کشور و وجود پتانسیلهای صنعتی و معدنی بالقوه موقعیت استان را برای تولید و صادرات محصولات صنعتی و معدنی بسیار مطلوب عنوان کرد.
وی افزود: توسعه صادرات سبب رشد جامعه ، کاهش بیکاری، افزایش رفاه اجتماعی، توسعه مهارتهای انسانی، پیشرفت تکنولوژی و ارتقای فرهنگی جامعه می شود
مدیرکل تعاون کهگیلویه و بویراحمد نیز به نقش موثر تشکیل تعاونی در افزایش صادرات استان تاکید می کند و می گوید: این اداره کل آمادگی لازم را برای تشکیل تعاونی های بسته بندی صادرات دارد و در این زمینه از هیچ تلاشی فرو گذاری نخواهد شد.
لطف الله جشن ساز در گفت و گو با ایرنا افزود: استان کهگیلویه و بویر احمد با تولیدات سالانه حدود ۷۰ هزار تن سیب درختی و ۶۶ هزار تن گندم مازاد بر مصرف بازار دارد.
وی با اشاره به اینکه این استان یک درصد وسعت کشور را دارا است بیان کرد: این در حالی که صادرات استان سه هزارم صادرات کشور می باشد.
جشن ساز اظهار داشت: تعاونی ها با بهره گیری از آخرین شیوه های بسته بندی می توانند سهم این محصولات را در سبد صادرات غیرنفتی افزایش دهند.
رییس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن کهگیلویه و بویراحمد نیز در رابطه با اقدامات سالهای اخیر دولت برای گسترش صادرات غیر نفتی گفت: اقدامات چند سال اخیر دولت در زمینه افزایش میزان صادرات در این استان چشمگیر بوده است.
جبار کیانی پور در گفت و گو با ایرنا افزود: راه اندازی گمرگ ، تاسیس بانک توسعه صادرات ، برپایی نمایشگاههای مختلف و انجام برخی امور در زمینه ضمانت صادرات توسط اتاق بازرگانی و صنایع و معادن کهگیلویه و بویراحمد از جمله اقدامات مهم دولت برای فراهم کردن زیرساختهای افزایش صادرات در این استان به شمار می رود.
وی ، با بیان اینکه تنها انجام این امور کافی نیست به نقش نهادیه کردن فرهنگ تولید و افزایش ثروت و پس انداز اشاره کرد و ، بیان کرد: فرهنگ صادرات در بین تولیدکنندگان محصولات مختلف در این استان هنوز به طور مطلوب جا نیفتاده است.
کیانی پور اظهار داشت: هنوز تولیدکنندگان این استان نگاه صادراتی ندارند و این خودباوری در آنان ایجاد نشده است که محصولات تولیدی آنان می تواند در بازارهای مختلف دنیا با سوددهی بهتر عرضه شود.
وی عنوان کرد: لازم است که مسوولان اجرایی و بویژه متولیان امور صادرات کهگیلویه و بویراحمد نحوه تجارت با جهان را به تولیدکنندگان محصولات مختلف این استان آموزش دهند و برای آنان غرفه های مختلف بازاریابی در برخی از کشورها دایر کنند.
کیانی پور ابراز داشت: تلاش چشمگیر استانداری کهگیلویه و بویراحمد برای تقویت بخش خصوصی قابل تحسین است و احیای ستاد تشویق سرمایه گذاری در این استان نیز اولین اقدام در راستای تحقق این امر مهم بوده است.
کیانی پور افزود: بخش صادرات کهگیلویه و بویراحمد در صورت حمایت شدن از سوی دستگاههای اجرایی و متولیان امر قابل مطرح شدن در سطح کشور است.
وی با اشاره به اینکه آموزش نقش مهمی در توسعه صادارات در بخش خارجی دارد، گفت: اتاق بازرگانی و صنایع و معادن یاسوج آماده همکاری با متقاضیان در زمینه سرمایهگذاری در بخشهای مختلف استان کهگیلویه و بویراحمد است.
کیانی پور افزود: از شرکتها و کارخانههای استان کهگیلویه و بویراحمد به ویژه بخشهای صنعتی و تولیدی انتظار داریم برای معرفی محصولات خود که جنبه صادراتی به خارج از کشور دارد، به اتاق بازرگانی و صنایع و معادن یاسوج مراجعه کنند.
وی بیان کرد: برای توسعه و پیشرفت استان باید محصولات تولیدی خود را علاوه بر اینکه در سطح ملی معرفی کنیم دنبال بازارهای خارجی در این زمینه باشیم.
کیانی با بیان اینکه برای صادرات محصولات استان به خارج از کشور باید کیفیت و تنوع آنها را بالا ببریم، خاطرنشان کرد: مسئولان و مدیران استان کهگیلویه و بویراحمد در بخشهای تولیدی و صنعتی استان باید در زمینه افزایش کیفیت و تنوع محصولات تولیدی تلاش بیشتری از خود نشان دهند.
مدیرکل بازرگانی کهگیلویه و بویراحمد نیز ارزش کالاهای صادراتی استانی را در تمام سال گذشته بیش از پنج میلیون دلار عنوان کرد.
نوذری در گفت و گو با ایرنا افزود: این میزان کالاهای صادراتی که به کشورهای عراق ، آلمان ، فرانسه و ایتالیا ارسال شد نسبت به مدت مشابه سال گذشته بیش از دو برابر افزایش یافته است.
وی با بیان اینکه بیشترین صادرات استان در بخش صنعت و معدن بوده است ، گفت: انواع نوشابه و آبمیوه ،سیمان ،موکت ،عصاره و پودر شیرین مهمترین اقلام صادراتی استان هستند.
نوذری با اشاره به اینکه افزایش کمی و کیفی صادرات در استان کهگیلویه و بویراحمد مستلزم وارد شدن بخش خصوصی به این عرصه است ، عنوان کرد: به جز اقلام عنوان شده مابقی تولیدات استان قابلیت رقابت صادراتی را کسب نکرده اند.
وی اظهار داشت: نبود پایانه صادراتی ، انبار ذخیره سازی ، سردخانه و تولیدات قابل رقابت را از حمله مشکلات صادرات در این استان است.
وی به یکی دیگر از مشکلات صادرات استان کهگیلویه و بویراحمد اشاره کرد و اظهار داشت : دراین استان صادر کننده بومی وجود ندارد و صادراکنندگان غیر بومی بیشتر منافع حاصل از صادرات را کسب کرده علاوه بر اینکه ظرفیتهای پنهان اقتصاد استان را نیز نمی شناسند .
رییس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن کهگیلویه و بویراحمد در رابطه با مشکلات حوزه صادرات غیرنفتی استان گفت: مهمترین مشکل کنونی بخش صادرات این استان فراهم نبودن زیرساخت های لازم است.
جبار کیانی پور با ایرنا افزود: نوپا بودن گمرک کهگیلویه و بویراحمد و نبود نمایشگاه بین المللی کالا و خدمات در این استان از دیگر مشکلات و کمبودهای بخش صادرات این استان است.
وی بیان کرد: بخش صادرات این استان در صورت حمایت شدن از سوی دستگاه های اجرایی و متولیان امر قابل مطرح شدن در سطح کشور است.
کیانی پور اظهار داشت:محصولات کشاورزی، باغی، صنعتی، معدنی، گیاهان دارویی، صنایع دستی و فرش از مهمترین اقلام صادراتی این استان به شمار می رود.
وی عنوان کرد: برخی از شهرستان های این استان به دلیل نزدیک بودن و همجواری با استان های جنوب کشور از قبیل خوزستان، اصفهان، فارس، بوشهر و هرمزگان امور صادراتی خود را از طریق این استان ها انجام می دهند.
کیانی پور ابراز داشت: همین امر موجب شده که آمار و اطلاعات دقیقی در زمینه میزان صادرات این شهرستان ها در دست نباشد.
وی گفت: استان کهگیلویه و بویراحمد با وجود کمتر توسعه یافتگی و داشتن یک درصدمساحت وجمعیت کشوربه لحاظ صادرات دارای قابلیت ها، استعدادها، ظرفیت ها و پتانسیل های چشمگیری است.
کیانی پور افزود: برای رفع مشکلات و کمبودهای متعدد بخش صادرات کهگیلویه و بویراحمد تاکنون اقدامات موثری از سوی مسوولان اجرایی، سازمان بازرگانی و اتاق بازرگانی و صنایع و معادن این استان انجام شده است
دکتر سجادی کارشناس اقتصادی در رابطه با مشکلات بخش صادرات استان گفت : به نظر می رسد بزرگترین مشکل برای صادرات استان ، نداشتن چیزی برای صادرات است .
وی اظهار داشت : نرخ سرمایه گذاری در استان بسیار پایین است از این رو تولید چندانی صورت نمی گیرد که منافعی از محل صادرات آن نصیب مردم شود .
سجادی به اهمیت امر سرمایه گذاری در استان اشاره کرد و گفت : تا زمانیکه نرخ سرمایه گذاری در استان از وضعیت کنونی که آخر جدول ایران است به سمت بالا حرکت نکند نباید امیدی به افزایش صادرات و در نتیجه بهبود درآمد مردم داشته باشیم .
رئیس اتاق بارزگانی کهگیلویه و بویراحمد گفت: عرضه کردن محصولات غیرنفتی همراه با امرپژوهش و کارهای مطالعاتی از جمله مواردی است که تولید کنندگان محصولات غیر نفتی استان باید در اولویت کار خود قرار دهند.
کیانیپور اظهار داشت: ایجاد غرفههای بازاریابی ، بانک توسعه صادرات ، پایانه صادرات ، صندوق بیمه محصولات ، نمایشگاه بین المللی عرضه کالا برای رشد و توسعه صادرات در کهگیلویه و بویراحمد ضروری است.
وی با اشاره به اینکه با توسعه صادرات غیر نفتی میتوان به توسعه پایدار رسید عنوان کرد: کهگیلویه و بویراحمد در زمینه محصولات باغی، عسل، پودرشیرین بیان، گیاهان دارویی، آب معدنی و تولیدات دامی ظرفیت خوبی برای صادرات دارد.
رئیس اتاق بارزگانی استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: انتظار میرود با تلاش مسئولان اجرایی کهگیلویه و بویراحمد از محل فروش بنگاههای اقتصادی زیرساختهای صادرات در استان فراهم شود.
استاندار کهگیلویه و بویراحمد نیز بر اهیمت امر برنامه ریزی در توسعه صادرات غیر نفتی استان تاکید کرد و اظهار داشت : بدون یک برنامه ریزی اصولی و به عبارتی بدون یک نقشه راه مناسب پیمودن مسیر توسعه صادرات با آزمایش و خطاهای بسیار همراه است که کاری اشتباه و غیر فنی است .
قوام نوذری افزود: از آنجا که کهگیلویه و بویراحمد دارای توانمندیها ، استعدادها ، قابلیتها و پتانسیلهای چشمگیری در بخش صادرات غیرنفتی است ، می طلبد که ابزار ، امکانات و زیرساختهای مورد نیاز برای به فعلیت درآمدن این ظرفیتها از سوی متولیان امر فراهم شود.
نوذری ، بر لزوم مشارکت بخشهای دولتی و خصوصی برای توسعه روزافزون صادرات غیرنفتی کهگیلویه و بویراحمد تاکید کرد و اظهار داشت: رونق صادرات غیرنفتی منجر به توسعه اقتصادی این استان در زمینه های مختلف می شود.
وی به اهمیت گسترش بخش خصوصی در راستای توسعه صادرات تاکید کرد و گفت: لازم است که توانمندسازی بخش خصوصی در زمینه صادرات غیرنفتی مورد توجه جدی مدیران اجرایی کهگیلویه و بویراحمد قرار گیرد و در دستور کار آنان باشد.
نوذری ابراز داشت: با شعار دادن نمی توان صادرات غیرنفتی این استان را توسعه داد بلکه انجام این امر نیازمند کار و تلاش جدی متولیان امر اقتصاد استان است.
وی ، خواستار معرفی ظرفیتهای بالقوه و بالفعل بخش صادرات غیرنفتی کهگیلویه و بویراحمد به سایر استانهای کشور و استفاده از سرمایه ، تجارب و توان علمی آنها برای توسعه این بخش مهم از اقتصاد استان شد.
نوذری افزود: چاپ کتاب ، توزیع بروشور ، پخش سی دی ، برپایی نمایشگاه و برگزاری همایش تاثیر چندانی در معرفی پتانسیلهای بخش صادرات غیرنفتی کهگیلویه و بویراحمد ندارد بلکه تحقق این امر مهم به اقدامات فرامنطقه ای در هر دو بخش دولتی و خصوصی نیاز دارد .
دکتر عبدالخالق سجادی کارشناس مسائل اقتصادی در گفت و گو با ابرنا اظهار داشت : بدون تردید برای دستیابی به رقم مورد انتظار مسوولان اجرایی استان در زمینه صادرات غیر نفتی باید برنامه ریزی دقیقی در خصوص تعیین اهداف و راهکارهای دستیابی به آنها صورت گیرد، این در حالی است که برای تعیین هدف، علاوه بر برنامهریزی، وقت و زمان باید صرف شود.
وی بیان کرد : مشکلاتی همچون بهره وری پایین و بالابودن هزینههای مالی تولیددر این استان به دلایل زیر ساختی در روند صادرات تاثیر منفی بر جای میگذارد.
سجادی عنوان کرد : در حالی که مشوقها، مزیتهای بالقوه و بالفعل در امر صادرات و همچنین گسترش میزان صادراتاین استان را در مسیر رسیدن به اهداف صادراتی قرار میدهد.
وی ابراز کرد :پیشرفت های برخی کشورها می تواند راه گشای سیاستمداران و مدیران دستگاههای دولتی این استان قرار گیرد و در این زمینه می بایست تحقیقات و پژوهشهای لازم را انجام داد .
سجادی گفت: در سالهای گذشته کشورهایی همچون چین، سنگاپور و مالزی درعرصه صادرات غیرنفتی بسیار موفق عمل کردهاند. برنامه صادراتی مالزی تا ۲۰۱۲میلادی نمونهای است که در آن ۱۰تا ۱۵هزار دلار سرانه صادراتی را هدف گرفته است .
وی یکی از موفقیتهای مالزی را از تعهد دولتمردان این کشور به امر برنامه ریزی دانست و اظهار داشت : البته نرخ سرمایه گذاری خارجی در این کشور بسیار بالا است و اغلب صادرات صورت گرفته در این کشور با سرمایه خارجی ها صورت گرفته است .
سجادی افزود : برای رسیدن به اهداف بلندمدت در توسعه صادرات غیرنفتی با بررسی و کنکاش دقیق فرصتها و تهدیدهای پیش روی اقتصاد کهگیلویه و بویراحمد در حوزه سرمایه گذاری ، نیروی انسانی و مدیریت دولتی و همچنین قواعد و مقررات دولتی و رفع ضعفها در زمینه برنامه ریزی می توان به آینده امیدوار بود .
وی تصریح کرد: از سوی دیگر لازمه بازاریابی مناسب در بازارهای هدف علاوه بربهره مندی از تبلیغات و بستهبندی اثرگذار، داشتن کالاهای رقابتپذیر در بازار جهانی است.