معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت سه شاخصه ارزش افزوده، برندسازی و پایداری در بازار را از مهمترین شاخصههای انتخاب صادرکنندگان نمونه اعلام کرد. ولیالله افخمیراد به مراسم تجلیل از صادرکنندگان نمونه در روز ملی صادرات اشاره کرد و گفت: در سال جاری بیش از ۴۰۰ بنگاه صادراتی برای شرکت در رقابت ملی انتخاب صادرکنندگان نمونه ثبت نام الکترونیکی انجام دادهاند که از این بین، ۵۰ بنگاه صادراتی بهعنوان صادرکنندگان ممتاز و نمونه ملی انتخاب و در روز ملی صادرات از آنها تجلیل خواهد شد.
وی در تشریح فرآیند انتخاب صادرکنندگان ممتاز و نمونه کشوری گفت: در سال جاری فرآیند بررسی پروندهها در قالب کمیتههای کارشناسی و کارگروههای تخصصی صورت پذیرفته است و شرکتها به لحاظ شاخصهای ارزش افزوده، نوع گروه کالایی، حجم صادرات، تنوع بازارها و اهتمام به برندسازی ارزشگذاری و رتبهبندی شدند.